Telegraaf en Wiechers Wonen

Tegendraads door zware storm heen (tekst Telegraaf, Frank van Rutten. 17 december 2013)

Ommen- Uitgerekend kort na het uitbreken van de financiële crisis besloten Hilbert en Connie Wiechers begin 2009 juist om gigantisch te gaan investeren in hun twee enorme meubelzaken. Drie jaar na de vernieuwde vestiging in het Drentse Dwingeloo heropenden ze zo’n tien weken geleden ook hun zaak in Ommen, Overijssel. Het heeft ze geen windeieren gelegd: “Juist door vooruit te blijven kijken en tegendraads te investeren, hebben we ons schitterende bedrijf als een schip door de storm heen weten te loodsen.”

Inmiddels staan Hilbert en Connie als derde generatie aan het roer van het familiebedrijf Wiechers Wonen, waarvan de wortels reiken tot 1933. “Opa Hilbert liep mank na een zwaar ongeval met een paard. Als opvolger van het boerenbedrijf werd hij niet geschikt geacht. Hij moest maar een winkeltje beginnen”, zegt Hilbert.

Alweer bijna twintig jaar geleden nam het paar de zaak over van vader Wiechers, die na Dwingeloo ook in Ommen van start ging. “We zitten in twee relatief kleine plaatsen, maar hebben twee grote winkels waarmee we ons richten op het midden- en hoogsegment.”

Beiden hebben hun “strikt gescheiden” rol, vertelt het koppel. Hilbert begeleidt de 22 medewerkers en richt zich op onder meer de internetactiviteiten en de reclame. Connie koopt alles in en staat garant voor de uitstraling en aankleding van de in totaal ruim 7500 vierkante meter showroom.

Faillissementen zijn aan de orde van de dag binnen hun branche. Veel meubelbedrijven zijn helaas stil blijven staan, vinden de twee. “Nog te vaak ligt hun focus op productniveau. En áls ze al nadenken over beleving blijft dat vaak beperkt tot de vorm, door bedachte sferen te creëren, of de routing.”

Hilbert en Connie geloven juist in een bijna psychologische benadering. “Wij proberen op het gevoelsniveau van de klant te komen. Wie bij ons binnenkomt , ervaart geborgenheid, een warme deken. In zo’n sfeer voel je je lekker en komen woonwensen pas echt tot uiting. De sfeer in je inrichting is een van de weinige dingen waar je volledige invloed op kan hebben. Dat proces moet ongedwongen verlopen.”

Daarom geen verkooptargets, zegt Hilbert, maar kwalitatieve doelen voor de medewerkers: “We willen mensen zo goed mogelijk helpen hun woondroom te realiseren, hún wensen staan daarbij centraal. Ik zie graag dat mensen eerst een paar keer rustig komen kijken, inspiratie opdoen.”

Koekjes

Sfeer en gemoed vinden ze allesbepalend. “Op zaterdag worden er koekjes gebakken in de keuken in de showroom. Men proeft en geniet, drinkt wat. Drie medewerksters spelen af en toe op de piano, De Telegraaf ligt op de leestafel. Een klant geeft alleen uit als ie op z’n gemak is, als je zijn vertrouwen hebt”, zegt Hilbert.

Zoveel mogelijk is gericht op het vergroten van de klantwaarde. “Moeten ze te lang wachten als ze een vraag hebben? Is de bestrating voor het pand groen uitgeslagen? Ziet alles er nog wel optimaal uit? Al die zaken worden de volgende ochtend met z’n allen besproken en aangepakt. Zo blijven we scherp.”

Met twee van binnen en buiten compleet vernieuwde zaken en een hedendaagse en zelfbewuste manier van ondernemen zijn de Wiechers klaar voor de toekomst. “We kunnen weer jaren vooruit, maar er valt altijd iets te verbeteren. Wij zeggen altijd: ‘wie denkt dat ie er is, is wég’. En zo is het.”