De Ondernemer Zwolle, als bijlage van de Stentor 7 Juni 2014:
Tekst: Jorien Marcus.
Foto: Eva Posthuma

,,Altijd op zoek naar hoe het beter kanâ€

De beste leerschool voor het leiden van een bedrijf, is volgens Hilbert Wiechers het leren omgaan met tegenslagen. De eigenaar van Wiechers Wonen over lean werken, fouten maken en klantwaarde creëren.


Hij moest ‘ongelooflijk hard’ blokken om zijn diploma’s te halen. Eerst op de Mavo, later op de HEAO. En daar heeft hij alleen maar profijt van, zegt Hilbert Wiechers van Wiechers Wonen. ,,Ik heb leren vechten en geleerd om continu doelen en prioriteiten te stellen. Het was de beste opleiding voor het leiden van een bedrijf. En helemaal een bedrijf in crisistijd."

Het was voor Wiechers al op jonge leeftijd duidelijk dat hij het bedrijf van zijn vader, opgericht door zijn opa, zou overnemen. ,,Mijn vader heeft altijd gezegd: ‘Jij bent mijn opvolger.’ Die druk heb ik wel gevoeld.â€



Altijd op zoek


Na de HEAO doet Wiechers een jaar lang werkervaring op bij verschillende bedrijven in de meubelbranche en leerde vooral hoe hij het niet wilde. ,,Ik heb ervaren hoe het is om een autoritaire baas te hebben, dat was heel onprettig. Ik ben een coachende, dienende leider.†In 1994 neemt hij het meubelbedrijf, toen nog Wiechers Woonoase, over. Met zijn vrouw Connie bestiert hij het bedrijf, dat bestaat uit 2 vestigingen. "Connie doet alles wat je ziet, ik doe de rest. Ik denk continu na over hoe het beter kan en laat me inspireren door mensen die ik ontmoet, door de plekken waar ik kom of door het lezen van boeken. Ik ben altijd op zoek. Daar word ik zelf ook wel eens moe van hoor. En mijn collega’s ook. In het begin deelde ik alles wat ik in mijn hoofd had met ze, maar daar werden ze heel onrustig van. Ik heb ze nu beloofd dat ik pas iets vertel als ik het wat beter heb uitgewerkt.â€





Lean werken



Zijn zoektocht resulteerde onder meer in werken volgens het lean-principe; maximale klantwaarde, tegen minimale kosten. ,,Het was een lange weg ernaar toe, maar het werkt fantastisch. We focussen ons nu op vier punten: gastvrijheid, wooninspiratie, de woondroom van de klant waarmaken en de klant in één flow helpen. Alles wat daar niet aan voldoet, schrijven we op een bord. Vaak sudderen kleine dingen die moeten worden opgelost een tijd door en dat gaat ten kosten van de klantwaarde. Voordat de winkel opengaat, nemen we in tien minuten de punten door die daarop staan. Nu staat er bijvoorbeeld op ‘Wat versturen wij nog per post (papier)?’ En ‘wie lost het probleem met de stalen op?’ ,,Stel dat je een klant een staal wilt laten zien en die valt uit elkaar, dat onderbreekt het helpen van de klant in één flow. Als je dat niet meteen oplost, heeft de volgende klant er weer last van. Deze werkwijze klinkt misschien kinderachtig, maar het werkt heel goed. We zijn continu bezig met het nadenken over wat klantwaarde creëert. Alle andere dingen laten we liggen.â€

Tegendraads

Hij noemt zichzelf tegendraads. Tegen de stroom in, investeerde Wiechers - midden in crisistijd - fors in beide vestigingen. Binnen- en buitenkant werden volledig onder handen genomen. De twee vestigingen zijn niet langer alleen woonwinkels, maar een plek waar je naartoe gaat voor inspiratie. Voor alleen een kop koffie desnoods. Met zelfgebakken appeltaart door de medewerkers. ,,Dat tegendraadse heb ik misschien van mijn vader. Als een van de eersten besloot hij zijn zaak vanuit het centrum naar de buitenrand van het dorp te verplaatsen. Dat was in die tijd revolutionair. Ik heb geleerd om niet altijd mee te gaan met anderen, maar continu te bedenken waarom ik de dingen doe die ik doe. Veel mensen doen hun dingen op routine, maar dan verandert er niets.â€

Geen verwijten

Met een bruisend brein waar continu nieuwe ideeën aan ontspruiten, worden er ook minder goede beslissingen genomen. Geen punt, vindt Wiechers. ,,Het is jammer dat veel mensen het erg vinden om fouten te maken, dan belemmer je jezelf in je groei. Ik was bijvoorbeeld heel enthousiast over de mogelijkheid om klanten hun interieur in 3D te laten zien. Daarvoor moesten ze met een brilletje op in de zaak gaan zitten. ‘Dat doen de mensen niet’, zei mijn vrouw nog, die ook in de zaak werkt, maar ik was ervan overtuigd dat het een succes zou worden. Zij bleek echter gelijk te hebben. Ik had een strop met de beamers, maar de adviesschermen gebruiken we nog steeds en die zijn een groot succes. En nee, mijn vrouw heeft nooit gezegd, “zie je wel?†We denken niet in verwijten. Innoveren is fouten maken.â€
Eén van de ideeën waar Wiechers nu mee rondloopt, is het in beeld brengen van zijn twee vestigingen. ,,We zijn enorm groot, dat weten veel mensen die hier nog nooit geweest zijn niet, want op foto’s komt dat niet goed over. Ik denk erover om iets met een drone te doen, zodat mensen weten dat het de moeite is om hier naartoe te komen. Als ondernemers die dit lezen een ander goed idee hebben, dan houd ik me uiteraard aanbevolen.â€